17.09 Future Shorts – Summer Season

czas pokazu: 89’
Kolejna odsłona największego na świecie przeglądu filmów krótkometrażowych. Najciekawsze fabuły, dokumenty i animacje ostatnich miesięcy pochodzące m. in. z Francji, Hiszpanii i Chorwacji.

24.09 Paterson

reż. J. Jarmusch, Francja, Niemcy, USA, 2016, 113’
Paterson jest kierowcą autobusu i tworzy wiersze, inspirując się zasłyszanymi w pracy historiami, poznanymi ludźmi i swoimi obserwacjami. Przepełniona charakterystycznym humorem i dystansem opowieść, kwintesencja kina Jarmuscha.

1.10 Ana, mon amour

reż. C. P. Netzer, Francja, Niemcy, Rumunia, 2017, 125’
Cierpiąca na ataki paniki Ana zakochuje się z wzajemnością w Tomie. Mężczyzna wspiera ją, zabiera do kolejnych lekarzy. Jednocześnie obydwoje zaczynają izolować się od rodziny i przyjaciół. Nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem najnowszy film jednego z najciekawszych reżyserów rumuńskiej nowej fali.

8.10 Dziecko apokalipsy

reż. M. Cornejo, Filipiny, 2015, 95’
Miejsce, w którym Coppola spędził kilka miesięcy kręcąc „Czas apokalipsy”, dziś jest oazą surferów. Jednym z nich jest Ford, którego spokojne bytowanie przerywa przybycie przyjaciela z dzieciństwa, obecnie miejscowego kongresmana. Ciekawe kino, pociągające egzotycznością, scenerią i klimatem.

15.10 Morderstwo w hotelu Hilton

reż. T. Saleh, Dania, Francja, Niemcy, Szwecja, 2017, 106’
Policjant z Kairu próbuje rozwikłać zagadkę morderstwa kobiety dokonanego w przededniu egipskiej rewolucji z 2011 roku. Czarny kryminał uznany za rewelację festiwalu Sundance.

22.10 Mistrzynie życia duchowego. Buddyzm, Sri Lanka, rewolucja

reż. M. Dobrowolska, Polska, 2017, 68’
Dokument opowiada historię kobiet, które w imię wprowadzenia w życie nauk Buddhy, ale wbrew oficjalnemu stanowisku mnichów, przyjęły pełne święcenia na bhikkhunī – buddyjskie mniszki. Po seansie odbędzie się spotkanie z reżyserką filmu, Małgorzatą Dobrowolską.

29.10 Eroica

reż. A. Munk, Polska, 1958, 78’
Jedno z czołowych osiągnięć szkoły polskiej, a jednocześnie rozrachunek z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film składa się z dwóch nowel. Pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku, przypadkowo wciągniętym w Powstanie Warszawskie. Druga rozgrywa się w niemieckim oflagu

5.11 Miód dla dakini

reż. D. Roder, Bhutan, 2016, 132'

Mrukliwy Kinley prowadzi śledztwo w sprawie zaginionej przeoryszy ukrytego w bhutańskich lasach klasztoru. Niezwykła kobieca historia, łącząca bhutańską tradycję z oryginalnym językiem współczesnego kina. Przebój 11. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków.

12.11 Happy End

reż. M. Haneke, Austria, Francja, Niemcy, 2017, 107'

Kilka dni z życia bogatej mieszczańskiej rodziny, podczas których wyjdą na jaw długo skrywane sekrety.Jeden z najbardziej intrygujących filmów Hanekego – szokujący, a jednocześnie zaskakująco zabawny.

19.11 Sundance Shorts

2018

Siedem filmów krótkometrażowych starannie wyselekcjonowanych z tegorocznej edycji festiwalu,pokazujących to, co w Sundance najlepsze: od dokumentu, animacji, przez fabułę do eksperymentu.

26.11 Z perspektywy Paryża

reż. J.P. Civeyrak, Francja, 2017, 137'

Współczesna wariacja na temat kina Nowej Fali. Młody człowiek przyjeżdża z prowincji do Paryża studiować reżyserię filmową. Dyskutuje o kinie, książkach, sztuce i polityce. Odpala jednego papierosa od drugiego. Przeżywa miłosne wzloty i upadki.

3.12 Porwanie Michela Huellebecqa

reż. G. Nicloux, Francja, 2014, 93'

Jest rok 2011, trwa promocja książki „Mapa i terytorium”. Niestety, jej autor, Michel Houellebecq, zamiast pojawić się na jednym ze spotkań z czytelnikami, znika. Pojawiają się plotki, że pisarz nie żyje, albo że porwali go ludzie z Al-Kaidy. W filmie Houellebecq zagrał samego siebie.

10.12 Wieczór z Davidem Lynchem

Zestaw wczesnych filmów krótkometrażowych
Głowa do wycierania, USA, 1977, 89'

Henry Spencer dowiaduje się, że jego ukochana urodziła dziecko. Nie jest ono jednak zwykłym niemowlakiem – przypomina zdeformowanego potwora.  Awangardowy, wizjonerski debiut Lyncha szybko stał się dziełem kultowym oraz zwrócił uwagę środowiska i publiczności na młodego, oryginalnego reżysera.

17.12 Czyściciele internetu

reż. M. Riesewieck, H. Block, Brazylia, Niemcy, 2018, 88'

Każdego dnia co minutę 500 godzin materiału filmowego jest przesyłanych na YouTube, 450 000 tweetów jest publikowanych na Twitterze, a 2,5 miliona postów na Facebooku.  Kto decyduje o tym, dlaczego jedne zdjęcia mogą pojawić się w sieci, a inne nie? „Czyściciele internetu” przedstawiają kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury.