17.09.2018 Future Shorts – Summer Season

czas pokazu: 89’
Kolejna odsłona największego na świecie przeglądu filmów krótkometrażowych. Najciekawsze fabuły, dokumenty i animacje ostatnich miesięcy pochodzące m. in. z Francji, Hiszpanii i Chorwacji.

24.09.2018 Paterson

reż. J. Jarmusch, Francja, Niemcy, USA, 2016, 113’
Paterson jest kierowcą autobusu i tworzy wiersze, inspirując się zasłyszanymi w pracy historiami, poznanymi ludźmi i swoimi obserwacjami. Przepełniona charakterystycznym humorem i dystansem opowieść, kwintesencja kina Jarmuscha.

01.10.2018 Ana, mon amour

reż. C. P. Netzer, Francja, Niemcy, Rumunia, 2017, 125’
Cierpiąca na ataki paniki Ana zakochuje się z wzajemnością w Tomie. Mężczyzna wspiera ją, zabiera do kolejnych lekarzy. Jednocześnie obydwoje zaczynają izolować się od rodziny i przyjaciół. Nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem najnowszy film jednego z najciekawszych reżyserów rumuńskiej nowej fali.

08.10.2018 Dziecko apokalipsy

reż. M. Cornejo, Filipiny, 2015, 95’
Miejsce, w którym Coppola spędził kilka miesięcy kręcąc „Czas apokalipsy”, dziś jest oazą surferów. Jednym z nich jest Ford, którego spokojne bytowanie przerywa przybycie przyjaciela z dzieciństwa, obecnie miejscowego kongresmana. Ciekawe kino, pociągające egzotycznością, scenerią i klimatem.

15.10.2018 Morderstwo w hotelu Hilton

reż. T. Saleh, Dania, Francja, Niemcy, Szwecja, 2017, 106’
Policjant z Kairu próbuje rozwikłać zagadkę morderstwa kobiety dokonanego w przededniu egipskiej rewolucji z 2011 roku. Czarny kryminał uznany za rewelację festiwalu Sundance.

22.10.2018 Mistrzynie życia duchowego. Buddyzm, Sri Lanka, rewolucja

reż. M. Dobrowolska, Polska, 2017, 68’
Dokument opowiada historię kobiet, które w imię wprowadzenia w życie nauk Buddhy, ale wbrew oficjalnemu stanowisku mnichów, przyjęły pełne święcenia na bhikkhunī – buddyjskie mniszki. Po seansie odbędzie się spotkanie z reżyserką filmu, Małgorzatą Dobrowolską.

29.10.2018 Eroica

reż. A. Munk, Polska, 1958, 78’
Jedno z czołowych osiągnięć szkoły polskiej, a jednocześnie rozrachunek z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film składa się z dwóch nowel. Pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku, przypadkowo wciągniętym w Powstanie Warszawskie. Druga rozgrywa się w niemieckim oflagu

05.11.2018 Miód dla dakini

reż. D. Roder, Bhutan, 2016, 132'

Mrukliwy Kinley prowadzi śledztwo w sprawie zaginionej przeoryszy ukrytego w bhutańskich lasach klasztoru. Niezwykła kobieca historia, łącząca bhutańską tradycję z oryginalnym językiem współczesnego kina. Przebój 11. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków.

12.11.2018 Happy End

reż. M. Haneke, Austria, Francja, Niemcy, 2017, 107'

Kilka dni z życia bogatej mieszczańskiej rodziny, podczas których wyjdą na jaw długo skrywane sekrety.Jeden z najbardziej intrygujących filmów Hanekego – szokujący, a jednocześnie zaskakująco zabawny.

19.11.2018 Sundance Shorts

2018

Siedem filmów krótkometrażowych starannie wyselekcjonowanych z tegorocznej edycji festiwalu,pokazujących to, co w Sundance najlepsze: od dokumentu, animacji, przez fabułę do eksperymentu.

26.11.2018 Z perspektywy Paryża

reż. J.P. Civeyrak, Francja, 2017, 137'

Współczesna wariacja na temat kina Nowej Fali. Młody człowiek przyjeżdża z prowincji do Paryża studiować reżyserię filmową. Dyskutuje o kinie, książkach, sztuce i polityce. Odpala jednego papierosa od drugiego. Przeżywa miłosne wzloty i upadki.

03.12.2018 Porwanie Michela Huellebecqa

reż. G. Nicloux, Francja, 2014, 93'

Jest rok 2011, trwa promocja książki „Mapa i terytorium”. Niestety, jej autor, Michel Houellebecq, zamiast pojawić się na jednym ze spotkań z czytelnikami, znika. Pojawiają się plotki, że pisarz nie żyje, albo że porwali go ludzie z Al-Kaidy. W filmie Houellebecq zagrał samego siebie.

10.12.2018 Wieczór z Davidem Lynchem

Zestaw wczesnych filmów krótkometrażowych
Głowa do wycierania, USA, 1977, 89'

Henry Spencer dowiaduje się, że jego ukochana urodziła dziecko. Nie jest ono jednak zwykłym niemowlakiem – przypomina zdeformowanego potwora.  Awangardowy, wizjonerski debiut Lyncha szybko stał się dziełem kultowym oraz zwrócił uwagę środowiska i publiczności na młodego, oryginalnego reżysera.

17.12.2018 Czyściciele internetu

reż. M. Riesewieck, H. Block, Brazylia, Niemcy, 2018, 88'

Każdego dnia co minutę 500 godzin materiału filmowego jest przesyłanych na YouTube, 450 000 tweetów jest publikowanych na Twitterze, a 2,5 miliona postów na Facebooku.  Kto decyduje o tym, dlaczego jedne zdjęcia mogą pojawić się w sieci, a inne nie? „Czyściciele internetu” przedstawiają kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury.

07.01.2019 Frantz

reż. F. Ozon, Francja, Niemcy, 2016, 113'

Niewielkie niemieckie miasto, lata 20., tuż po wojnie. Młoda Niemka odwiedza miejsce spoczynku poległego na froncie narzeczonego. Ku swemu zdumieniu dziewczyna spotyka nad grobem Frantza tajemniczego mężczyznę. Stylowa mieszanka romansu i kryminału w stylu retro wyróżniona aż 11 nominacjami do Cezarów w 2017 roku.

14.01.2019 Pomiędzy słowami

reż. U. Antoniak, Holandia, Niemcy, Polska, 2017, 85'

Michael, 28-letni prawnik, jest Polakiem, lecz jego życie toczy się w Berlinie, gdzie mieszka i pracuje. Pewnego dnia spotyka swojego ojca, którego nigdy nie miał okazji poznać. Opowieść o tożsamości imigranta, roli ojca w życiu syna i próbie odzyskania utraconego czasu.

21.01.2019 Człowiek delfin

reż. L. Charitos, Francja, Grecja, Japonia, Kanada, 2017, 79'

Filmowy portret Jacquesa Mayola, wielokrotnego rekordzisty świata w nurkowaniu głębinowym, którego życie stało się inspiracją dla filmu „Wielki błękit” Luca Bessona. Oparta na unikalnym archiwum fotograficznym bohatera fascynująca podróż w głąb podwodnego świata.

28.01.2019 Zaginiony świat

reż. H. O. Hoyt, USA, 1925, 64'

Ekipa badawcza wyrusza w głąb Amazonii, aby dostarczyć dowodów na istnienie dinozaurów. Wkrótce bohaterowie stają oko w oko z prehistorycznymi bestiami. Atrakcyjny wizualnie film, szczytowe osiągnięcie nurtu science-fiction w okresie kina niemego.

04.02.2019 Miasto duchów

reż. M. Heineman, USA, 2017, 90'

Historia dziennikarzy i aktywistów należących do ugrupowania RBSS (Raqqa Is Being Slaughtered Silently). Odkąd w 2014 roku syryjskie miasto Raqqa zostało opanowane przez ISIS, lokalni reporterzy ryzykując życiem informują społeczność międzynarodową o zbrodniach dokonywanych przez bojowników Państwa Islamskiego. Film miał swoją światową premierę na festiwalu w Sundance.

11.02.2019 Uczciwy człowiek

reż. M. Rasoulof, Iran, 2017, 117'

W spokojne życie hodowcy ryb wkracza duża prywatna firma powiązana z rządem, która zmusza mężczyznę do zaprzestania swojej działalności. Wstrząsający dramat o korupcji autorstwa czołowego twórcy niezależnego kina bliskowschodniego, którego produkcje zostały w Iranie zakazane, a on sam jest od wielu lat prześladowany.

18.02.2019 Obywatel John Doe

reż. F. Capra, USA, 1941, 122'

Ubogi robotnik (Gary Cooper) dostaje się na pierwsze strony gazet, kiedy chcąc zaprotestować przeciw bezrobociu na świecie, grozi publicznym popełnieniem samobójstwa. W oczach obywateli szybko staje się bohaterem, a jego historię do swoich celów pragnie wykorzystać młoda, ambitna dziennikarka (Barbara Stanwyck)

25.02.2019 Moje miejsce

reż. M. Baranowska, V. Collot, 2014, 26'
Moja geopolityka, reż. M. Baranowska, V. Collot, 2014, 40' + spotkanie z twórcami

Reportaż z czteromiesięcznej podróży do Gruzji i Armenii. Autorzy oddają głos spotkanym ludziom, którzy na tle wydarzeń ostatnich kilkudziesięciu lat opowiadają swoje historie, mówią o życiowych wyborach, dzielą się tradycjami i sposobem życia.

Oscary 2019: najlepsze krótkometrażowe filmy aktorskie

04.03.2019 Oscary 2019: najlepsze krótkometrażowe filmy aktorskie
Łączny czas: 108 min.

Madre (Mother)

reż. Rodrigo Sorogoyen, Hiszpania, 19'
Samotna matka odbiera telefon od swojego siedmioletniego syna, który jest na wakacjach ze swoim tatą. Rozmowa początkowo wywołuje radość, ale przeradza się w koszmar, kiedy dziecko przyznaje, że jest samo i nie może znaleźć taty, który wyszedł już jakiś czas temu.

Fauve

reż. Jeremy Comte, Kanada, 16'
W kopalni odkrywkowej dwóch chłopców oddaje się pozornie niewinnej grze o władzę, której jedynym obserwatorem jest matka natura.

Marguerite

reż. Marianne Farle, Kanada, 19'
Starsza kobieta zaprzyjaźnia się ze swoją pielęgniarką, która pomaga odkryć jej nieuświadomioną tęsknotę i pomóc pogodzić się z przeszłością.

Detainment

reż. Vincent Lambe, Irlandia, 30'
Dwóch dziesięcioletnich chłopców zostaje zatrzymanych przez policję pod zarzutem uprowadzenia i zamordowania niemowlęcia. Prawdziwa historia oparta na spisanych wywiadach dotyczących sprawy Jamesa Bulgera, która zaszokowała świat w 1993 i nadal powoduje oburzenie w Wielkiej Brytanii.
W filmie znajdują się treści nieodpowiednie dla widzów poniżej 16 roku życia.

Skin (Oscar 2019)

reż. Guy Nattiv, USA, 20'
W małym supermarkecie czarny mężczyzna uśmiecha się ponad stoiskiem z kasami do 10 letniego, białego chłopca. Pozornie nieszkodliwy moment powoduje wybuch bezwzględnej wojny gangów zakończonej szokującymi konsekwencjami.

11.03.2019 Heavy Trip

reż. J. Laatio, J. Vidgren, Finlandia, Norwegia, 2018, 92’
Turo ma 25 lat i mieszka w małej wiosce na północy Finlandii. Jego największą pasją jest śpiew w metalowej kapeli. Choć zespół istnieje od 12 lat, jeszcze nigdy nie udało im się zagrać koncertu. Gdy spotykają dyrektora festiwalu muzyki metalowej podejmują decyzję – teraz albo nigdy. Zwycięzca Nagrody Publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym.

18.03.2019 Winni

reż. G. Möller, Dania, 2018, 85’
Rutynowy wieczór przy telefonie alarmowym. Operator odbiera telefon od spanikowanej kobiety. Została porwana, a samochód, w którym się znajduje, jedzie w nieznanym kierunku. Trzymający w napięciu, pełen zwrotów akcji zwycięzca Nagrody Publiczności w Sundance.

25.03.2019 120 uderzeń serca

reż. R. Campillo, Francja, 2017, 135’
Wczesne lata 90-te, epidemia AIDS zbiera we Francji żniwo przy cichej zgodzie rządu i koncernów farmaceutycznych. Zmowę milczenia wokół choroby akcjami, marszami, happeningami starają się przerwać aktywiści z paryskiego ACT UP. Grand Prix MFF w Cannes 2017.

01.04.2019 Bergman. Rok z życia

reż. J. Magnusson, Norwegia, Szwecja, 2018, 117’
W 1957 roku Ingmar Bergman awansował do panteonu kina – wtedy swoją premierę miały Siódma pieczęć i Tam, gdzie rosną poziomki. Film Jane Magnusson prezentuje kulisy tego przełomowego czasu w życiu reżysera. Stworzony przez nią portret nie jest jednak kolejną laurką; na zasłużone nagrody i uznanie cieniem kładą się mitomania, despotyzm i egoizm Bergmana.

08.04.2019 Boso po ściernisku

reż. J. Svěrák, Czechy, 2017, 111’
Trwa II wojna światowa. Eda wraz z rodzicami opuszcza Pragę i przeprowadza się na wieś, gdzie mieszkają jego krewni. Kolejne ekranowe sytuacje odznaczają się lekkością familijnych anegdot, dobroduszny humor miesza się w nich z nieszkodliwą dawką sentymentalizmu. Gdzieś w tle toczą się wojenne zmagania, ale nie przeszkadza to Edzie w korzystaniu z uroków dzieciństwa.

15.04.2019 Obietnica poranka

reż. E. Barbier, Francja, 2017, 131’
Od dzieciństwa w Polsce, przez okres dojrzewania w Nicei, do lat studenckich w Paryżu i służby lotniczej podczas II wojny światowej. Film oparty na autobiograficznej powieści Romaina Gary’ego opowiada o wielkiej macierzyńskiej miłości, która buduje wokół dziecka iluzję wspaniałego świata.

29.04.2019 Gimme Danger

reż. J. Jarmusch, USA, 2016, 108’
Iggy Pop i muzycy z The Stooges zdradzają Jarmuschowi historie swoich wzlotów i upadków, blaski i cienie niebezpiecznego życia, a także wspominają największe prowokacje. Motywem przewodnim filmu jest poszukiwanie wolności i twórczej niezależności.

Cykl U PROGU LATA

06.05.2019 Ludzie za mgłą

reż. M. Carné, Francja, 1938, 91’
Do portowego Hawru przybywa Jean, dezerter wojsk kolonialnych. Tam poznaje Nelly, ukrywającą się przed Zabelem, który zabił jej narzeczonego. Najwybitniejsze dzieło francuskiego realizmu poetyckiego, kina skupionego na niespełnionych i powikłanych ludzkich losach, przepojonego fatalizmem i atmosferą bezbrzeżnego smutku.

13.05.2019 Pokaz krótkometrażowych filmów fabularnych

spotkanie z Bartoszem Reetzem, kuratorem pokazu i reżyserem, 102’
W programie:
Przystanek, reż. B. Reetz, Polska, 2018 – sopocka premiera filmu
Unmade bed, reż. E. Ipeker, Turcja, Polska, 2015
Women workers leaving the factory, reż. J. L. T. Leiva, Chile, 2005
Ecce Homo, reż. D. Kutmanov, Wielka Brytania, Bułgaria, Rumunia, 2015
July, reż. D. Omirbajew, ZSRR, 1988.

20.05.2019 Lato

reż. K. Sieriebriennikow, Rosja, 2018, 118’
Film opowiada o ikonach leningradzkiego undergroundu muzycznego lat 80. – Wiktorze Coju, liderze zespołu Kino, i Majku Naumience, liderze Zooparku. Inspirowana prawdziwymi zdarzeniami, pełna pozytywnej energii opowieść o wolności i rewolucji. Podczas kręcenia filmu, wielokrotnie publicznie krytykujący rosyjski rząd reżyser, został oskarżony o defraudację i skazany na areszt domowy, z którego został zwolniony po niemal dwóch latach.

27.05.2019 Wspomnienie lata

reż. A. Guziński, Polska, 2016, 87’
Koniec lat 70. w Polsce. Wakacyjny gwar podmiejskiego kąpieliska miesza się z dźwiękami przeboju Anny Jantar. „Wspomnienie lata” to intymna podróż do odchodzącego świata dzieciństwa widzianego oczami 12-letniego Piotrka. Pod wpływem zmieniającej się relacji z matką i pierwszego zauroczenia chłopiec musi skonfrontować się z zupełnie nowymi dla siebie uczuciami, dokonać pierwszych dorosłych wyborów i zmierzyć się z ich konsekwencjami.

03.06.2019 Twarze, plaże

reż. A. Varda, Francja, 2017, 89’
Słynna francuska reżyserka filmowa Agnès Varda oraz znany francuski fotograf, uliczny artysta i grafficiarz JR. Ona ma 90 lat, on 34. Ona pracowała z Godardem, on tworzy gigantyczne murale w różnych miejscach na całym świecie. Razem ruszają w podróż starą furgonetką, aby stworzyć dokumentalny film drogi – portret znikających powoli francuskich peryferii i ludzi, którzy tam mieszkają.

16.09.2019 Summer Shorts

Zestaw filmów krótkometrażowych, 70’
Zestaw pięciu filmów krótkometrażowych, których łączy lato. Ta pora roku to dla dwóch przyjaciół przełomowy czas w wyborze drogi życiowej, dla koguta upały będą częścią jego domowego życia w bombajskim mieszkaniu, letni dzień stanowić będzie scenerię dla subtelnej love-story, ciepło towarzyszyć nam będzie we wzruszającej historii imigranta żyjącego w Danii, a wysokie temperatury zapewni rave ubrany w niezwykłą animację.

Program:

1. L’été et tout le reste (The summer and all the rest), reż. Sven Bresser, fabuła, Holandia 2018, 18 min.
Kiedy pod koniec lata ostatnie statki z turystami odpływają i większość znajomych Marc-Antoine’a wyjeżdża na studia lub do pracy, on i jego przyjaciel Mickael pozostają na opuszczonej wyspie.

2. El Afilador (The Sharpener), reż. James Casey, fabuła, Meksyk 2018, 9 min.
W małej kawiarni, w centrum Mexico City pracuje młoda kobieta. Dni spędza na przygotowywaniu jedzenia, słuchaniu sentymentalnej muzyki i oczekiwaniu na przybycie obiektu swoich obsesji.

3. Tungrus, reż. Rishi Chandna, dokument, Indie 2018, 14 min.
Obserwacja tygodnia z życia domowników klasy średniej w Bombaju, które przewraca się do góry nogami, gdy ojciec rodziny przynosi do domu pisklę.

4. Abu Adnan (Adnan’s Father), reż. Sylvia Le Fanu, fabuła, Dania 2017, 25 min.
Sayid pragnie zachować status ojca i patriarchy rodziny w nowym środowisku językowym i kulturowym, mimo że jego syn coraz bardziej się asymiluje.

5. Fest, reż. Nikita Diakur, animacja, Niemcy 2018, 3 min.
Rave lalek na strunach.

23.09.2019 Maiden

reż. A. Holmes, Wielka Brytania, 2018, 97’
W 1989 roku grupa upartych, odważnych, niezależnych dziewczyn stworzyła pierwszą w historii kobiecą załogę startującą w prestiżowych i ekstremalnie niebezpiecznych regatach Whitbread Round the World Race. Zgromadziła je na jachcie „Maiden” Tracy Edwards: buntowniczka i uciekinierka z domu. „Dziewczyny na morzu to same problemy”. „Dziewczyny na statkach nadają się wyłącznie do kuchni” – słyszała od początku swojej wielkiej przygody z żeglowaniem. Walczyła więc nie tylko z groźnym żywiołem, ale także z lekceważeniem i pogardą. „Gdybym uwierzyła w to, co o mnie mówili, nigdy nie byłabym tu, gdzie jestem” – mówi po latach.

30.09.2019 Magiczne noce

reż. P. Virzì, Włochy, 2018, 125’
Rzym, lato 1990 roku. Trwają Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Maradona eliminuje Włochów z finału, a carabinieri wyławiają z Tybru ciało uznanego producenta filmowego. Jego młoda kochanka wskazuje winnych – trzech początkujących scenarzystów. Antonino, Luciano i Eugenia trafiają na posterunek, gdzie spędzają intensywną noc. Na nowo przeżywają ostatnie burzliwe i emocjonujące 30 dni, które wywróciły ich życie do góry nogami.
Najnowszy film Paolo Virzìego to zarówno komedia, jak i film noir. Mistrz włoskiego kina portretuje ostatnie chwile wspaniałej ery włoskiego przemysłu filmowego, jeszcze za życia Felliniego. Na początku lat 90. Virzì sam był jak bohaterowie, gdy jako młody chłopak wylądował w Rzymie. O filmie opowiada: „kłamstwa splotły się tu z prawdziwymi wspomnieniami szalonych, magicznych, groźnych nocy, które wciąż powracają w niektórych moich snach.”

07.10.2019 Kochankowie jednego dnia

reż. P. Garrel, Francja, 2017, 75’
Po rozpadzie związku Jeanne powraca w rodzinne strony i odkrywa romans ojca z jej rówieśniczką. Czarno-biały, ułożony z rozmów i podpatrywania codziennych sytuacji, dramat o paradoksach i nietrwałości związków, będący kontynuacją dzieł nowofalowych mistrzów.

14.10.2019 Schyłek dnia

reż. L. Nemes, Węgry, 2018, 144’
„Schyłek dnia” to nagrodzone na festiwalu w Wenecji najnowsze dzieło László Nemesa, zdobywcy Oscara za „Syna Szawła”. Skonstruowany na podobieństwo tajemniczego labiryntu film prowadzi nas przez Budapeszt u progu XX wieku, wtedy wciąż jedną z najważniejszych metropolii Europy; perłę austro-węgierskiego imperium. Przewodniczką po przekwitającym niepostrzeżenie mieście jest młodziutka Irisz, córka właścicieli sklepu z kapeluszami, którzy przed laty zginęli w pożarze. Dziewczyna szuka zaginionego brata, ale też odpowiedzi na pytania o własną tożsamość. Błądzi, zapuszcza się w zaułki i ślepe uliczki, odkrywa wnętrza eleganckich sklepów, pałaców, ale też kryjówki anarchistów i nędzne robotnicze klitki. Oto świat technologicznego triumfu i cywilizacyjnego zacofania, luksusu i niepokoju; świat, w którym o statusie świadczy twój kapelusz. Wyrafinowanie przestaje już jednak chronić przed pulsującą na obrzeżach miasta dziką energią rewolty.

21.10.2019 Varda według Agnès

reż. A. Varda, Francja, 2019, 115’
Kolejny po Plażach Agnès i Twarzach, plażach autobiograficzny dokument Agnès Vardy, który okazał się także testamentem twórczym zmarłej w marcu artystki. W swoim filmie nestorka francuskiej Nowej Fali prezentuje się jako barwna, nieszablonowa i obdarzona gawędziarskim wdziękiem przewodniczka po świecie własnej twórczości. Na naszych oczach wspomina najważniejsze etapy kariery, szczerze opisując zarówno momenty ekscytacji, jak i chwile zwątpienia oraz lęku. Wybitna reżyserka chętnie odwołuje się do politycznego wymiaru swojego kina i z dumą wspomina zaangażowanie w ruch feministyczny. Jednocześnie nie stroni od kontekstów ściśle związanych z życiem prywatnym, ze szczególnym uwzględnieniem skomplikowanej relacji ze zmarłym w 1990 roku twórcą filmowym Jacques’em Demym.

28.10.2019 Playtime

reż. J. Tati, Francja, 1967, 115’
Pan Hulot wybiera się na spotkanie z amerykańskim biznesmenem do biurowej dzielnicy Paryża. Klucząc po korytarzach ogromnego, pełnego zakamarków budynku, napotyka podekscytowanego, niemieckiego sprzedawcę, wpada na kolegę sprzed lat, przyłącza się do grupy przypadkowo spotkanych amerykańskich turystów. Jednym słowem, wikła się w coraz bardziej absurdalne sytuacje, siejąc przy tym chaos i zamieszanie.